• És te mit tanulsz?
  • Turizmus-vendéglátást, a BGE-n.
  • Az tök jó, de akkor mit is tanulsz igazából?

Egy kérdés, amelyre 4 éve én sem tudtam volna válaszolni, és amelyet azóta rengetegszer megválaszoltam. Hogy őszinte legyek, a jelentkezésemkor nem tudtam pontosan, mit is várhatok ettől a szaktól, viszont maga a turizmus mindig is érdekelt, a gazdasági tárgyak és a nyelvek szintén, így esett a választásom erre a képzésre. És határozottan nem bántam meg! Arról, hogy miért is érdemes ezt a szakot választani, Galambos Gergő egyik korábbi bejegyzésében már olvashattatok, ha még nem tettétek, mindenképp nézzétek meg!

 

A turizmus-vendéglátás valóban igen tág kategória, érthető, hogy sokaknak nem egyértelmű, mit is lehet itt tanulni. Az egyetemi évek során rengeteg területbe bepillantást kaphattok, legyen szó rendezvényszervezésről, vendéglátásról, utazási irodai vagy szállodai tevékenységekről. Az alapozó félévek után ma már 6 különböző szakirány közül választhattok, melyik területben szeretnétek kicsit jobban elmélyülni. Én még egy korábbi rendszerben, idegenforgalom-szálloda szakirányon végeztem, mivel a szálloda világa már a tanulmányaim elején magával ragadott. Így ez a bejegyzés is főként ezt a témát mutatja be. Ha az én leírásom esetleg kevésbé lenne meggyőző, ajánlok pár olvasni-, nézni- és hallgatnivalót, amik még nálam is jobban bemutatják ezt a világot!

Ha azt mondom neked, hogy szálloda, valószínűleg egy csillivilli szálláshelyre gondolsz, mosolygó, segítőkész recepcióssal, pihe-puha ággyal, finom ételekkel, mesés kilátással. De belegondoltál már abba, hogy kik és milyen folyamatok állnak emögött? A teljesség igénye nélkül bemutatok pár olyan szállodai munkakört, amelyek nélkül biztos nem lenne teljes a szálloda-élmény!

Kezdjük a recepcióval, vagy ahogy a szállodai berkekben ismeretes: a front office-szal. Ők egyikei azoknak, akik a legkorábban találkoznak a vendégekkel, üdvözlik őket és ellenőrzik a foglalásukat. Ők azok, akiket a vendégek felhívhatnak, ha reggeli ébresztést szeretnének kérni, vagy ha az éjszaka közepén szeretnék tudni, hogy másnap milyen idő lesz. Rajtuk kérik számon a vendégek, ha szerintük eggyel több minibárból elfogyasztott ásványvíz szerepel a számlán. Ugyanakkor nekik jár az elutazáskor az utolsó nagy mosoly is az elégedett vendégtől, ami talán a recepciós egyik legnagyobb elismerése.

 

Ez a világ ragadta magával a magukat csak recepciós ikrekként említő Atit és Levit, akik fiatal koruk ellenére már több év tapasztalattal rendelkeznek neves balatoni szállodákban ezen a területen. Tapasztalataikat, élményeiket és tanácsaikat az utóbbi időben meg is osztják a nagyérdeművel, videóikból és posztjaikból pedig egyértelműen látszik, hogy ők sosem dolgoznak, sokkal inkább örömmel töltenek el időt a szakmában. Megtalálhatjátok őket frontofficesecrets néven Instagramon és YouTube-on egyaránt. Az ikrekéhez hasonló pozíciót és az ott átélteket mutatja be a finn Front Desk Survivor egy mostanában egyre trendibb műfajban, hiszen az érdekes, sokszor vicces, vagy kínos sztorikat podcast formájában hallgathatjátok meg a Spotify-on. A két fiatal minden vasárnap új részeket tölt fel, amelyek az ismeretszerzésen túl még jó kis angol nyelvleckét is jelentenek! 

Roskadozó svédasztalok (vagy ha igazán be akarunk hódolni a szakmának: büféasztalok), döntésképtelenség, majd gurulás a szobáig – ismerős, ugye? A finom ételekért az F&B, azaz az éttermi részleg a felelős. Az ő felelősségük, hogy mindig megfelelő mennyiségű és minőségű étel és ital legyen készleten. Emellett pedig a rendezvények, például esküvők, konferenciák ellátását is ők biztosítják. Ki ne hallott volna már olyanról, hogy a vendég panaszkodott, mert túl meleg a levese? Ha a lehető leghitelesebb forrásból szeretnétek hasonló sztorikat olvasni, csatlakozzatok az Aranyköpések a vendéglátásból Facebook csoportba, ahol rengeteg történetet olvashattok a szakmabeliektől!

Emellett persze számos nagyon fontos részleg dolgozik nap mint nap azért, hogy a vendégek a lehető legnagyobb kényelemben élvezhessék a szállodában töltött időt. A Housekeeping részleg például pontosan a kényelem és a tisztaság nagykövete. A kényelem a gördülékeny foglalásban is megmutatkozik, mely már a back office feladata. Nagyobb szállodákban még a mai napig jelen vannak a portások is (habár számuk egyre csökken). 

Értékesítés, rezerváció, guest relation manager, londiner, báros – a sor még hosszan folytatható olyanokkal, akikről eddig nem esett szó. Ha szívesen megtudnátok, kinek mi is a dolga, és milyen szituációkba kerültek már a szállodai munkájuk során, ajánlanék egy szerzőt, aki több könyvet is írt már a témában. Kordos Szabolcs korábbi és jelenlegi dolgozókkal készített anonim interjúin keresztül a luxusszállodák izgalmas világába vezetnek a történetek Luxushotel Hungary című könyvében. Érdemes a szerző többi könyvét is elolvasni, hiszen azok a turizmus iránt érdeklődők számára kifejezetten érdekesek lehetnek, ilyen például az Airport Hungary, a Turista from Hungary vagy az Eszem-iszom Hungary

Sokak mottója, hogy a humor mindenen átsegít. Így van ez a munkahelyen is, legyen az egy iroda vagy épp az egyik szállodai részleg. Utolsó ajánlásom a Facebookon található Szállodáshumor, mely oldal készítői pontosan ezt vallják – a különböző sztorikból mémeket gyártanak, ami persze azoknak a legviccesebb, akik valóban átélték az adott szituációt, viszont külső szemmel a kulisszák mögé is betekintést nyújt.

Remélem, az ajánlott oldalak és könyvek közelebb hoznak titeket a szállodai élethez, és ti is hasonlóan lelkesek lesztek, mint a recepciós ikrek vagy épp Kordos Szabolcs! ☺