Kisgyerek korunk óta kérdezgetik tőlünk, hogy „mi leszel, ha nagy leszel?” Erre a kérdésre általában egy darab választ várnak: kukás vagy űrhajós vagy balerina, de semmikép nem azt, hogy űrhajós-kukás-balerina egyben. Vannak páran, akik már gyerekkorukban határozottan tudják, hogy mik akarnak lenni és azt véghez is viszik, de nem ez az általános.

 

Sok minden érdekel? Jó vagy többféle tantárgyból is? pl. matekból, töriből és rajzból, de nem tudod eldönteni, hogy melyik érdekel a legjobban? Szeretsz elmélyülni egy-egy témában, de aztán egy idő után ráunsz és új kihívást keresel?

Ha a válaszod igen a felsorolt kérdésekre, akkor lehet, hogy te is a multipotenciális emberek közé tartozol. Nyugi, ez nem betegség J Sokan vannak így ezzel. Többek között Emily Wepnik is, aki egy 2015-ös TED előadásában osztotta meg tapasztalatait, hogy milyen az, amikor nincs egy konkrét terület, ami iránt egy életre (vagy legalábbis egy jó időre) el tudnál köteleződni.

A reneszánsz korban teljesen normális, volt, hogy valaki polihisztor. Gondoljunk csak Michelangelora vagy Leonardo Da Vinci-re. Manapság inkább az az elvárás, hogy valaki egy területnek legyen a szakértője. Viszont vannak olyan helyzetek, amikor a multipotencialitás előnyt jelenthet.

Ehhez először nézzük meg, mi jellemző rájuk:

  • Különböző területeken felmerülő ötleteket tudnak szintetizálni, összekapcsolni. Az innovatív ötletek általában pont ott jönnek létre, ahol két tudományterület találkozik, vagy amikor az egyik területen működő modellt próbálják összekapcsolni egy másikkal. Akit több dolog is érdekel, annak több területre van rálátása és így könnyebben észreveszi a kapcsolódási lehetőségeket. Pl. a térképészet és a design összekapcsolásából földrajzi formák ihlette ékszerek születhetnek.
  • Gyorsan tanulnak. Ha valami érdekli őket, akkor abba beleássák magukat és szeretnének mindent megtudni róla. Amíg foglalkoztatja őket a téma, addig nagyon elkötelezettek és motiváltak. Ha viszont ráunnak valamire, újrakezdik a tanulást. Nem zavarja őket, ha egy új területen ismét kezdőként indulnak, amellett, hogy sok más területen szerzett képességüket is tudják kamatoztatni.
  • Könnyen alkalmazkodnak. Mivel sokféle tudásuk van, az adott helyzetnek megfelelőt tudják alkalmazni. Pl. ha kell vágó, webdesigner vagy tanácsadó.

Gyorsan változó világunkban mindhárom képességre nagy szükségünk lehet. A problémák nem ismerik a szakterületeket, hanem komplex módon jelennek meg és megoldásukhoz több tudományterületre is szükség van. Ilyen helyzetekben van előnyük a multipotenciális embereknek.

Na jó de, hogyan tanuljon tovább egy multipotenciális ember?

Valószínűleg a rövidebb, tömörebb tanfolyamokat szereti. Mivel szereti beleásni magát egy-egy témába és ezalatt nagyon elkötelezett, ezért nagy eséllyel könnyen tanul netes forrásokból, például online kurzusokból, ahol a saját tempójában tud haladni.

A hosszan elhúzódó képzésekre hamar ráunhat és otthagyhatja. Így a felsőoktatás kihívást jelenthet számára. Lehet mire elvégzi a szakot már teljesen más érdekli. A Bologna-rendszer ilyen szempontból kedvezhet neki, hiszen mesterszaknak választhat másik szakterületet. A felvi.hu-n érdemes utánanézni melyik mesterszakra milyen diplomával lehet jelentkezni.

Egy multipotenciális ember remekül tudja kamatoztatni képességeit olyan munkakörben, ahol problémákon, projekteken kell dolgozni.

Ne csüggedj, ha nem köt le valami hosszú távon, kovácsolj előnyt a széles érdeklődési körből! Kezdd el valahol, járj nyitott szemmel és keresd a lehetőségeket!

Ha érdekel a TED előadás, itt meg tudod nézni magyar felirattal.