„Számomra 2020 az ellentétek éve volt” – összegzi a tavalyi évet dr. Csillag Sára, a BGE PSZK dékánja. Miközben a koronavírus-járvány rendkívüli helyzetet teremtett és 2020-ban jelentkeztek hosszú idő óta a legkevesebben a felsőoktatásba, a PSZK lett a legnépszerűbb egyetemi kar az országban. A piacvezető pozícióról, az elmúlt időszak büszkeségeiről, nehézségeiről és a jövőbeli tervekről is kérdeztük.

 

Mozgalmas és ellentmondásos év van mögötted és a Kar mögött: Az általános Covid helyzet kialakulása közben a tavalyi évben a PSZK lett a legnépszerűbb felsőoktatási kar hazánkban. Milyen volt ezeket dékánként megélni?

Számomra 2020 az ellentétek éve volt. Az év nagy részében a járványhelyzet bezárt és korlátok közé szorított minket, így egyszerre volt velünk ez a korlátozó, magányos lét és a folyamatos fejlesztés, eredményes problémamegoldás és pozitív piaci visszajelzések sikere.

Mindezek mellett jó élmény volt, hogy az online oktatásban nagyot léptünk előre. Kari kollégáink kreatívan és lelkiismeretesen fejlesztették a tárgyaikat/oktatási gyakorlatukat már tavasszal is, de az őszi átállásra már alaposabban fel tudtunk készülni, és érzésem szerint jól működő kereteket is sikerült kialakítani mind a nappali, mind a levelező képzésekben. Ebben a (helyenként azért küzdelmes) folyamatban jó volt azt látni, hogy a Karon belüli közösségek milyen jól dolgoznak együtt, hogyan támogatják egymást szakmai és magánéleti kérdésekben egyaránt.

A hallgatók a Kar legfontosabb érintettjei, és tudom, hogy az ő számukra is nehéz volt ez az időszak – próbáltuk őket odafigyeléssel, a megélhetési gondokkal küszködőket pedig speciális ösztöndíjakkal támogatni. Nagy élmény volt számomra, hogy a kari HÖK vezetéssel és a hallgatói szervezetekkel nagyon jól együtt tudtunk (és tudunk) működni, így a nehéz helyzetekben végig partnerként tekinthettünk rájuk. Én azt remélem, hogy a Kar népszerűségében a hallgatói igényekre való nyitottság, odafigyelés és folyamatos párbeszéd is tükröződik. Ez továbbra is nagyon fontos nekünk.

És persze az is jó dolog, hogy elkészült a világos, modern és sok zöld növénynek is otthont adó Aula a Buzogány utcai épületben – ebben és nagyon sok minden másban is jó volt támaszkodni a kari működést támogató műszaki, gazdasági, informatikai és oktatásszervezési csapatra.

Mi a jövőképe a Karnak? Lehet tartani a piacvezető pozíciót?

A PSZK stratégiájában fontos szerepe van a kiegyensúlyozott képzési portfóliónak: a három felsőfokú szakképzést, négy alapszakot és négy mesterszakot jól kiegészítik még szakirányú továbbképzéseink és felnőttképzéseink. Minden szinten vannak terveink a további fejlesztésekre. Hiszek abban, hogy a PSZK hosszú távon is értékes tudást, fejlődési lehetőséget tud ajánlani több, egymásra épülő szinten.

Emellett folyamatosan fejlesztjük nemzetközi kapcsolatrendszerünket, hogy két angol nyelvű alapszakunkat minél jobban be tudjuk építeni a nemzetközi vérkeringésbe, és egyre több kettősdiploma programot, nemzetközi tanulási lehetőséget tudjunk biztosítani, vagy akár nemzetközi hallgatói együttműködésen alapuló kurzusunk legyen.

Vállalati kapcsolatrendszerünk is nagyot lépett előre – reményeink szerint tovább mélyítjük létező kapcsolatainkat, még több vállalati kurzust, közös kutatást vagy tehetséggondozási programot indítva. Ehhez is kapcsolódva tudományos tevékenységben is léptünk előre, a Kar két kiválósági központtal működik szorosabban együtt (Budapest LAB Vállalkozásfejlesztési Központ, Felsőoktatás Jövője Kiválósági Központ), de folytatjuk a kutatócsoportok, valamint PhD hallgatóink mentorálását is. Büszke vagyok arra, hogy a Magyar Tudomány Ünnepén 2020 novemberében 8 oktató és kutató munkatársunk kapta meg a BGE Tudományos Díját.

Összességében az a jövőképünk, hogy szűkebb és tágabb környezetezünkbe egyaránt jól beágyazott és a külső-belső igényeire odafigyelő, jövő- és fejlődésorientált kar legyünk.

Ha egy momentumot kellene kiemelni, amelyre nagyon büszke vagy, mi lenne az?

Januárban rendeztük meg a kari mentorprogram záró estjét. A 2020/2021. tanév őszén 60 mentor 1600 hallgató beilleszkedését támogatta egy féléven keresztül.  Felemelően érdekes és profi programot raktak össze a hallgatók, és az is öröm volt, hogy több százan követték az estét az online térben. Büszke vagyok erre a programra, és külön öröm, hogy ebben az évben megszületett és beindult a program kistestvére is, a nemzetközi hallgatók kari beilleszkedését segítő BEE program is.

Van-e valami, amiben hiányérzeted van?

Nekem személyesen hiányoznak a hallgatókkal és oktató, kutató kollégákkal való személyes találkozások. Nemcsak a tanítás, hanem a közös ebéd, a beszélgetés a folyosón, a rendezvények, ahol a hétköznapokból kiszakadva sok ismerőssel lehet találkozni vagy új ismeretségeket kötni, inspirálódni. Sok mindent átraktunk az online térbe, de a személyesség élménye kevéssé reprodukálható.

Ha lenne egy varázspálcád, és teljesülhetne egy-egy kívánságod szakmailag és magánemberként, akkor mik lennének azok?

Nyilván szeretném, ha vége lenne a járványnak, vagy legalábbis sikerülne korlátok közé terelve kezelni. Ha kérhetek még, akkor van legalább 4-5 olyan félig kész tanulmányom, amiket nagyon jó lenne egy varázspálca suhintással befejezni, sőt, egy igazán készséges tündér a lektorálási folyamaton is átsegíthetné őket.