Elsőre nem is gondolnánk, hogy a vizsgaidőszak után lehangolttá válhatunk, még akkor is, ha jól sikerültek a vizsgáink. A vizsgaidőszak utáni lehangoltság viszont egy létező jelenség, az angol nyelvben “post exam blues”-ként emlegetik ezt az időszakot.

 

 

Na de miért lenne bárki lehangolt egy sikeres vizsgaidőszak után?

A vizsgaidőszak a legtöbbünk számára stresszes időszak, így a szervezetünk is átáll az ilyenkor szükséges üzemmódra és bizonyos hormonokból többet termel, ami segíthet abban, hogy éberek és fókuszáltak legyünk, kitartson a motivációnk. A stressz megszűntével ezeknek a hormonoknak a termelése lecsökken és ezért érezhetjük magunkat motiválatlanabbnak, enerváltnak.

Miután lekerül rólunk a nyomás és kevesebb lesz a teendőnk, több lesz a szabadidőnk, vissza kell rázódnunk a szürke hétköznapokba és ebben az átmeneti időszakban érezhetünk lehangoltságot. Eddig megvolt a cél, hogy mi a teendő: Tanulni, készülni kell! Ez hirtelen elmúlik, ezért érezhetjük magunkat céltalannak és érdektelennek. Ezt érezhetjük egy tanévzárás, érettségi, vizsgaidőszak, záróvizsga után, de később egy nagyobb projekt lezárása után is. Ez nem betegség, csak egy jelenség, egy átmeneti állapot, aminek ha tudatában vagyunk, akkor meggyorsíthatjuk ezt az időszakot.

Mit tehetünk ennek érdekében?

Pótold az alváshiányt, pihend ki magad!

Zárd le a vizsgaidőszakot! Pakold el a jegyzeteket, tanulnivalókat! Intézd el az ezzel kapcsolatos teendőket! Tegyél pontot a végére! Ezek a „rituálék” segítenek átállni és elengedni ezt az időszakot.

Ünnepeld meg a sikert! Túl vagy rajta! Ha valami nem sikerült, akkor is próbáld meg elengedni, majd ősztől nekiállsz újra. Most már felesleges ezen rágódni.

Az átállás nem megy egyik napról a másikra, így adj időt magadnak, hogy megemészd a dolgokat és átállj nyári üzemmódra. Ebben segítségedre lehet egy rövid nyaralás, hosszú hétvége a barátokkal, családdal, amikor nem kell rohanni. Van időd pihenni, kikapcsolódni, olvasgatni.

Keress új kihívásokat, célt! Ez lehet akár egy nyaralás megszervezése, vagy egy nyári gyakorlat is.

Adj időt magadnak és utána élvezd a nyarat, hogy újult erővel tudj nekikezdeni a következő félévnek! 🙂