A felvételi útvesztőjében könnyen el lehet veszni a sokféle szak között: merre indulj, mit is szeretnél tanulni az egyetemi éveid alatt, és az adott szak tulajdonképpen mit is takar, mire jó és hol tudsz vele elhelyezkedni egyáltalán? Ne aggódj, ebben a cikkben nem a szokásos leírást fogod olvasni, helyette inkább pár érdekes ténnyel próbálom bemutatni Neked a kereskedelem és marketing szakot.
Míg pár évszázaddal ezelőtt a marketingtevékenység annyit jelentett, hogy a bolt elé kiraktak egy táblát, hogy mit árulnak, ma már komoly harc folyik az emberek figyelméért – és ennek nagy része a szemünk előtt, sőt, a telefonunkon zajlik! A közösségi média legtöbbünknek mindennapi eszközzé vált a szórakozásra, a kapcsolattartásra és valljuk be, az unaloműzésre is. A magam részéről, amikor egyetemre jelentkeztem, még nem voltam teljesen tisztában azzal, mit is takar a kereskedelem és marketing, ám a tanulmányaimnak köszönhetően már örömmel mutatok meg neked pár érdekes tényt a közösségi médiáról. Érdekel, hogy a Facebook és az Instagram hírfolyamod mi alapján néz ki úgy, ahogy? Kíváncsi vagy pár hihetetlen számadatra erről a területről? Ha te is nagy rajongója vagy a fun facteknek, mindenképp olvass tovább!
A Facebook manapság több mint 2,4 milliárd felhasználóval rendelkezik, ezzel a legnagyobb közösségi platform. Az oldal körülbelül félmillió új felhasználóval gazdagodik naponta – ez azt jelenti, hogy másodpercenként általában 6 ember regisztrál, tehát amíg ezt a cikket elolvasod, több ezren kezdik el szerkeszteni a profiljukat. Te tudod, hogy ez az óriási cég miből tartja fenn magát? 2019 utolsó negyedévében összesen 21,1 milliárd dollár volt a bevétele (értsd: ebből nagyon sok sajtburgert lehetne venni), ebből 20,6 milliárd (a teljes bevétel 98%-a!) a hirdetésekből folyt be. Ez nem is csoda, mert ma már több mint 8 millió vállalat vagy szervezet hirdet a Facebookon. Igen, néha valóban idegesítő a hírfolyamban egy-egy szponzorált tartalmat látni, de jó, ha tudod, hogy azért, hogy a Te képernyődön az adott cég hirdetése jelenjen meg (hogy te unottan tovább görgess rajta), nagyon komoly és nagyon drága verseny folyik!
Az egyik legjobb internetes barátunk – akihez megannyi kérdéssel fordulunk – a Google is a hirdetések egyik fontos színtere: felületén havonta körülbelül 100 milliárd keresést bonyolítunk le (igen, ebbe az is beleszámít, amikor rákeresnek a „google”-re). Több mint 1 milliárd ember használja naponta és a napi keresések 15%-a olyan, amire még soha azelőtt nem kerestek rá – és ez minden napra igaz!
Természetesen a hirdetők számára nem csak a Facebook vagy a Google, de a többi kedvenc alkalmazásod is szuper felület arra, hogy elérjenek Téged, mind a fizetett hirdetéseikkel, mind a tartalmaikkal. Manapság egyre több cég próbálja felhívni a figyelmedet valamilyen hasznos tartalommal: például Youtube videókkal (a videók manapság nagyon menők, nézd csak meg, mennyi Youtuber van!) vagy különböző ismeretterjesztő blogposztokkal (mint például ez a blogposzt is). Tehát az Instagram, a Youtube, a Tiktok és a Snapchat is a hirdetők látókörében van, hiszen több száz millió felhasználó használja őket nap mint nap. Ennek megfelelőn a kiskereskedelmi vállalatok 91%-a használ legalább kétféle közösségi médiafelületet a vásárlói elérésére.
És hogy mégis mi alapján válogatja össze a Facebook, az Instagram vagy a Google, hogy milyen tartalmakat láss? Ijesztő lehet, de nagyon sok mindent tudnak rólad! Kezdve a koroddal, nemeddel, tartózkodási helyeddel – és ezek az alapadatok már mind nagyon sokat számítanak a hirdetőknek. Emellett a Facebookon és az Instagramon (mivel a két platform tulajdonosa ugyanaz a cég) azt is látják, hogy milyen posztok tetszenek neked, milyen oldalakat követsz, ami alapján szuperül meg tudnak célozni téged a különböző cégek különböző ajánlataival – és ezt a rengeteg információt összegyűjtve és kombinálva azzal, hogy az adott pillanatban melyik cég ajánlott legtöbbet a Te figyelmedért, megkapjuk azt a hirdetést, amit te abban a pillanatban látsz a telefonodon. Ez a módszer sokkal olcsóbb és hatékonyabb, mint mondjuk egy óriásplakát elhelyezése – már csak azért is, mert azt valószínűleg nem is látnád, mert akkor is a telefonodat olvasnád, amikor elhaladsz mellette.
Összegezve: amíg mi órán unalomból pörgetjük a Facebook hírfolyamot vagy nézelődünk Instagramon, addig a vállalatok nagyon sok pénz fizetnek azért, hogy ezekben a pillanatokban mi találkozzunk az ő hirdetéseikkel. Sokak szerint a marketing csupán egy jól csengő szó, amire talán nincs is szükség, maximum pár szép kép és egy logó kell – valójában azonban manapság már nagyon nagy harc zajlik a vásárló (tehát a Te) figyelméért és nagyon sok időt fordítanak a cégek arra, hogy különböző számadatokat elemezzenek, figyeljék a mai trendeket és ez alapján alakítsák ki azt a kampányt, amiről majd mindenki beszélni fog!
Remélem élvezted ezt a kis betekintést a közösségi média másik oldalába. Ha az írás felkeltette az érdeklődésedet és szívesen helyezkednél el hasonló területen, szerintem már meg is találtad, mit szeretnél tanulni!
A tartalom forrása nagy részben a We Are Social kutatásai és az Online kommunikáció órán hallottak.