A Zsidai család 1982 óta meghatározó szereplője a magyar gasztronómiának. A Zsidai Gasztronómiai Csoporthoz több mint egy tucat étterem, bár, kávéház és két boutique hotel tartozik Budapesten. Zsidai Ilona, a cégcsoport alapítója a BGE KVIK jogelőd intézményében végzett 50 évvel ezelőtt, és nemrégiben vehette át aranydiplomáját. E jeles alkalomból beszélgettünk vele tanulmányairól, a 40 éve elindított családi vállalkozás jelenéről, jövőjéről, és a gyakorlati tapasztalatszerzés előnyeiről.

 

Az Ön életútja is bizonyítja, hogy kiemelkedő képességű hallgatókkal, magas színvonalú képzéssel, folyamatosan megújulni képes vállalkozóként óriási eredményeket lehet elérni.

Meséljen nekünk a kezdetekről! Miért döntött anno a gasztronómia mellett?

Mindig tanárnő szerettem volna lenni. Felvételiztem a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem matematika-fizika szakára – már előfelvételis voltam, amely akkor azt jelentette, hogy egy év múlva kezdődött volna az egyetem. Közben a miskolci Kossuth Lajos Gimnáziumban, politechnikán szakács ismereteket tanultunk heti egy alkalommal. Ügyességemnek köszönhetően én lettem a „réteskirálynő” – nagyon sok kézzel nyújtott tradicionális rétest csináltam. Az éttermet is üzemeltető vezérigazgató szerette volna, ha a cég ösztöndíjával a Vendéglátóipari Főiskolán tanulok tovább. Tisztességből jöttem el akkor a főiskolára, mert bevallom őszintén, sok kedvem nem volt hozzá, annyira a tanári pályára készültem. A budapesti évek azonban nagyon meghatározóak voltak az életemben, gyönyörű helyen, a belvárosban, az Operaház mellett laktam a kollégiumban. A főiskola elvégzésével egyidőben nyitott az Intercontinental szálloda Budapesten, ahová jónéhányunkat hívtak dolgozni. Miskolcra így nem tértem vissza, az igazgató pedig maximálisan megértette döntésemet, hogy a budapesti karrierutat választom.

 

Hogyan gondol vissza a főiskolai évekre? Visszatekintve milyen muníciókat adott Önnek az intézmény? Milyen volt az Alkotmány utcába járni?

Nagyon szerettem oda járni. A főiskola mellett folyamatosan dolgoztam a Gundel Ferenc által vezetett vendéglátóipari vállalatnál – nem mellesleg ő a főiskolán is tanított. Ebben az volt a nagyszerű, hogy az elméleti és gyakorlati tudást szintetizálni tudtam magamban, és ez hatalmas előnyt jelentett az egész karrierem során. Nem véletlenül ösztönzök ma is minden fiatalt arra, hogy a tanulás mellett minél hamarabb szerezzen gyakorlati tapasztalatot is. Természetesen mély barátságok is szövődtek a főiskolán. Dr. Makláriné Magyar Magdolna volt az egyik meghatározó barátság az életemben, aki később, 15 éven keresztül vezette a Szegeden működő Hunguest hoteleket.

 

Férjével és fiával közösen hozott létre egy családi cégcsoportot. Ön szerint mitől működik ma sikeresen egy családi vállalkozás?

A siker titka a sok munka, a szorgalom, a kitartás és az alázat, ahogyan a munkához állunk. Nem mondom, hogy mindig egyszerű egy családi vállalkozás működtetése, hiszen nagyon sok súrlódás és konfliktus van, amelyeket kezelni kell, és el kell őket fogadni. Attól, hogy egy család vagyunk, a véleményeink különbözőek lehetnek, a cél azonban közös: szeretnénk a fiamra, az unokáimra, és reményeim szerint a dédunokáimra egy olyan céget hagyni, mely alapjaiban erős és szilárd.

 

Milyen projekteken dolgoznak jelenleg?

A Covid járvány alatt a fiam a hagyományos vendéglátás mellett, egy új irány felé is elindult. A Zsidai Home termékek bevezetésével „élelmiszeresítettük” a készétel házhozszállítást, amely azt jelentette, hogy 95%-ra elkészített éttermi ételeket egy speciális technológiával úgy tudtunk tartósítani, hogy 10 nap lett a szavatossága, így több napig eltartható, majd pillanatok alatt otthon is elkészíthető ételt kaptunk. A másik nagy projektünk, a Zuki néven júniusban debütáló fagylalt márkánk. Tavaly nyáron már kísérleti jelleggel kapható volt éttermeinkben egy nagyon dekoratív fagyiskocsin, valamint folyamatosan szerepel étlapjainkon is. Idén nyáron indulunk a kiskereskedelemben is ezzel a jégkrémmel. Egyelőre a Kifli.hu online szupermarketen lesz majd kapható. Őszintén bevallom, hogy ez az irány kicsit távol áll tőlem, de bízom a fiamban és a kollégákban, hogy figyelve a trendeket, sikerre viszik ezt a termékünket is.

 

A Zsidai Csoport évek óta együttműködő partnere egyetemünknek. Miért tartja fontosnak az egykori Alma Máter támogatását?

Nagyon fontosnak tartom, hogy a gyökerekhez visszatérjünk. Anno nagyon sokat kaptam a főiskolától, most szeretnék ebből visszaadni. Igyekszünk segíteni a diákokat tudással, különböző lehetőségekkel. Az élet minden területén igaz ez rám nézve, szeretek segíteni és lehetőséget adni azoknak, akik élni szeretnének, és tudnak is vele.

 

Mit szeret legjobban a munkájában?

Az alkotást, a teremtést és az embereket. Egyfelől öröm, ha az embereket szeretjük, és boldoggá tesszük őket – legyen szó ebédről, vacsoráról vagy bármilyen gasztronómiai élményről. A nap végére azt kell éreznünk, hogy nem volt hiábavaló a munkánk. Egész életemben tanítottam az embereket. A szeretet abból jön, hogy nem voltam rest időt szánni arra, hogy elmagyarázzam, mi miért történik, mit jelent örömet szerezni a vendégnek, és legfőképp, hogyan kell örömet szerezni.

 

Ön szerint milyennek kell lennie a 21. századi vendéglátás oktatásának? Van-e olyan, amit érdemes lenne a régi idők oktatásából, vendéglátásából esetleg visszahozni napjainkba is?

A vendéglátás mindig is emberközpontú terület volt, és hiába a nagy robotizáció, továbbra is ilyen marad. Egy éttermi élménynek a finom fogások csak egy részét adják, az illatok, a hangok, a fények és főként a figyelem, ahogyan a vendéggel bánunk, legalább annyira fontos. A tartalom és a forma egysége biztosítja a harmóniát, a vendég elégedettségét. Mindenképpen a gyakorlati oktatást preferálom. Minden fiatalt arra buzdítok, hogy menjen el egyetem mellett dolgozni, és próbálja ki magát éles helyzetekben. Nagyon sokat tanul majd, ezeket az iskolapadban nem lehet elsajátítani. Ha érdekli a vendéglátás, akkor meg pláne, hiszen sok tehetséggel találkoztam, akinek csak lehetőséget kellett adni a kibontakozásra és a zárkózott, introvertált emberből a pályán, azaz a vendégtérben a legjobb, legkommunikatívabb felszolgáló lett – csak teret kellett neki adni az érvényesüléshez. Egy nap egy étteremben sok esetben felér egy pszichológiai workshoppal. Nagy a stressz, nincs két egyforma vendég, és fizikailag is megterhelő – ezek mind erősítik a jellemet és a pszichét is. Nagyon sok kezdő kolléga szemében láttam meg a csillogást és bízva bennük, adtam nekik lehetőséget és egyre nagyobb feladatot, hogy magasabb pozícióba kerüljenek. Tehetséggel, tudással, a szakma iránti alázattal és elhivatottsággal lehet ebben a gyönyörű szakmában sikereket elérni.

 

A hazai piac egyik legdinamikusabban fejlődő gasztronómiával és vendéglátással foglalkozó cégcsoportjának alapítójaként és vezetőjeként, mit tanácsolna a jelenlegi hallgatóknak ahhoz, hogy hasonló sikereket tudjanak elérni a jövőben?

Tanulás, kitartás és szorgalom. Ha valóban keményen dolgozunk, és kellő energiát teszünk a munkánkba, szinte kizárt, hogy ne érjünk el eredményt. A munkához való hozzáállás a legfontosabb egy karrierben. Szeretni kell a munkát, amit végzünk, hiszen a napunk több mint harmadában ezzel foglalkozunk. Ha nem szeretjük, azt a vendég egyből megérzi. A fiataloknak azt kell érezniük, megérteniük, hogy rajtuk múlik, mások hogyan veszik észre az ambíciójukat, motivációjukat. Ne féljenek, ne hezitáljanak kimutatni, hogy mi van bennük! A motiváltságukat, tehetségüket meg kell mutatni! Ne várjanak ölbe tett kézzel! Ahhoz, hogy kiválasszák őket, először nekik kell teljesíteni, és megmutatni alkalmasságukat, tehetségüket. Én egész pályafutásom során maximálisan és igényesen mutattam meg mire vagyok képes, ennek tudhatom be az elért eredményeket.